Stichting spreekt bij Gebruiker Centraal-middag over laaggeletterden & online
Kennisnetwerk Gebruiker Centraal wil de online dienstverlening van overheden beter maken en laat pioniers of deskundigen cases presenteren. De workshops in februari draaiden om zwakke lezers, want: een flink deel van de Nederlandse bevolking leest en schrijft moeizaam en is digitaal minder vaardig.
De directie van het VierTaal College Amsterdam ontving op 18 februari jl. meer dan 40 mensen in de gymzaal. Zij kwamen voor het verhaal van Stichting Makkelijk Lezen, TNO/TU Delft en webburo Netrex. De praktijkleerlingen van het VierTaal College zorgden voor lekker eten en drinken tussen de workshops door.
Sprekers en cases
-
Dylan Schouten (TNO) vertelt over de 'digitale coach' die TNO/TU Delft ontwikkelen en die cognitieve, affectieve en sociale hulp kan geven. Waarbij? Bij participeren: zelfstandig de dingen doen die we van burgers verwachten zoals internetbankieren of gesprekken voeren aan een balie. De coach is één mogelijk hulpmiddel om dit makkelijker te leren.
-
Netrex Webdesign heeft Steffie ontwikkeld: een digitaal karakter (avatar) waarmee mensen die online minder vaardig zijn toch websites/diensten kunnen gebruiken die anders te complex voor ze zouden zijn. Steffie vind je op de website svbabc.nl (Sociale Verzekeringsbank), maar is ook toegepast bij voorlichting over de OV-chip, gezonde leefstijl en betalen met IBAN. Irja de Heij gaat in op kenmerken van laaggeletterden waar je online echt rekening mee moet houden.
-
Liesbeth van der Zijden (St. Makkelijk Lezen) legt uit waarom het ontwikkelde Nederland zó veel laaggeletterden kent: laaggeletterd betekent gewoon ‘heeft moeite met lezen’. De oorzaken zijn divers (dyslexie, ouder zijn, ASS) maar auteurs die zwakke lezers moeten bereiken, kunnen altijd één ding doen: gewone taal gebruiken. Want die begrijpen we allemaal.
Lees meer op de website van platform Gebruiker Centraal:
terugblik op de middag
programma