Wat doet Stichting Makkelijk Lezen
Stichting Makkelijk Lezen keurt teksten op leesbaarheid en adviseert opdrachtgevers over makkelijk schrijven. Het kan gaan om boeken, folders, webteksten of ondertitels in filmpjes. Een positieve beoordeling betekent dat de tekst begrijpelijk is voor iedereen.
Stichting Makkelijk Lezen heeft 2 keurmerken:
- Keurmerk Gewone Taal: dit is bedoeld voor informatieve teksten.
- Keurmerk Makkelijk Lezen: dit wordt gegeven aan verhalende teksten.
Training en uitleg bij advies
- Training - Onze beoordelaars geven regelmatig workshops aan teams en schrijvers. Zij leggen daarin uit welke tekstkenmerken voor de groep zwakke lezers moeilijk zijn. Hierbij worden eigen teksten van de deelnemers en/of hun organisatie gebruikt.
- Mondelinge uitleg bij tekstadvies - De beoordelaars geven bij een tekstkeuring schriftelijk adviezen voor verbetering. Zij kunnen hun advies mondeling komen toelichten.
Algemene tips voor schrijvers staan bij Tips makkelijk schrijven.
Onze deskundigheid
De beoordelaars van Stichting Makkelijk Lezen zijn afgestudeerde linguïsten.
Daarnaast hebben zij veel ervaring met het werken met zwakke lezers.
Meer over onze beoordelaars.