Stichting Makkelijk Lezen keurt teksten op leesbaarheid en adviseert opdrachtgevers over makkelijk schrijven. Het kan gaan om boeken, folders, webteksten of ondertitels in filmpjes. Een positieve beoordeling betekent dat de tekst begrijpelijk is voor iedereen.
Stichting Makkelijk Lezen heeft 2 keurmerken:
Teksten worden meestal beoordeeld door 2 deskundigen. Als beide beoordelaars vinden dat een tekst geschikt is voor zwakke lezers, krijgt de tekst het keurmerk.
Krijgt een tekst niet meteen het keurmerk? Met de adviezen van de beoordelaars kan de tekst verbeterd worden. De tekst kan dan alsnog het keurmerk krijgen.
Een keuring met onze taaladviezen geeft dus informatie en inzicht, niet alleen een eindoordeel.
Algemene tips voor schrijvers staan bij Tips makkelijk schrijven.
De beoordelaars van Stichting Makkelijk Lezen zijn allemaal afgestudeerde linguïsten. Daarnaast hebben zij veel ervaring met het werken met zwakke lezers. Meer over onze beoordelaars.